جعفری، سمب. و حسینی ابوعلی، م. (1396). بررسی نقش تعدیلکنندگی متغیرهای جمعیتشناختی بر ریسکهای ادراک شده پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 48، شماره 3، ص 389-379. حاجیهاشمی، ز.، سعدی، حا. و صنایعی، ع. (1395). عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای تعاونی کشاورزی و ادارات تعاون. نشریه تعاون و کشاورزی، دوره 5، شماره 20، ص 140-113. حمیدی، م. (1390). نقش تجارت الکترونیک در بازاریابی محصولات کشاورزی. پست وبلاگ، گرفته شده از سایت: http://bazaryabimakeshavarzi2011.persianblog.ir/1390/9/ خرمی، ش.، راحلی، ح. و بایزیدنژاد، د. (1399). شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر بر رونق تجارت الکترونیک برای محصولات کشاورزی با تأکید پایداری کشاورزی. نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار، دوره 30، شماره 3، ص 266-253. داوری، ع. و رضازاده، آ. (1397). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول، ص 242-1. زارعی، ر.، زمانی، غم. و شیروانیان، ع. (1398). نیازهای آموزشی مرکبات کاران شهرستان جهرم در زمینهی تجارت الکترونیک کشاورزی: کاربرد مدلهای ارزیابی بوریچ و کوادرانت. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 15، شماره 1، ص 156-143. سازمان جهاد کشاورزی استان خراسانرضوی، (1398). گزارش سالنامه آماری بخش کشاورزی، ص 240-1. سرداریکاوکانی، م. و آقامحمدی، ه. (1397). بازاریابی الکترونیکی و تأثیر آن در فروش محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی. چهارمین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت، تهران، ص 18-1. سلمانی.، ب. و نصراللهزاده، ش. (1384). معیارهای پیشنهادی برای اندازه گیری تجارت الکترونیکی در ایران. سومین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران، ص 59-25. عباسنژادورزی، ر. و عباسنژادورزی، ی. (1392). تجارت الکترونیکی. انتشارات فناوری نوین، چاپ دوم، ص 216-1. کرمیفرد، ف.، رستمی، ف. و گراوندی، ش. (1401). شناسایی و تحلیل مؤلفههای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی با استفاده از تکنیک دلفی فازی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 53، شماره 2، 398-385. کلانتری، خ.، مدنی، سز.، شعبانعلیفمی، ح. و لوایی آدریانی، ر. (1403). بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی تولیدات کشاورزی در نظام بهرهبرداری خانوادگی شهرستان خلخال. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 55، شماره 2، ص 377-365. نعیمی، ا.، پزشکیراد، غ.، چیذری، م. و حسینی، فاطمه. (1390). چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی. نشریه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 4، شماره 4، ص 41-29. نقیامیری، ع.، جعفری، سمب. و حسینیابوعلی، م. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر پذیریش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، ص 565-541. منزه، ا. رضوانفر، ا. و موحدمحمدی، سح. (1403). بررسی مدلهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان رضوی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. یزدانیزنگنه، م. و خسرویپور، ب. (1389). مؤلفه های مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک از سوی بنگاههای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی. نشریه رشد فناوری، دوره 7، شماره 25، ص 64-59. Baller, S., Dutta, S., & Lanvin, B. (2016). Global information technology report 2016: Ouranos Geneva. Belay, G., & Mussema, R. (2020). Production and Marketing Constraints of Cotton Under Smallholders: The Case of Arbaminch Zuria District, Southern Ethiopia. Donnet, M. L., Weatherspoon, D. D., & Hoehn, J. P. (2008). Price determinants in top‐quality e‐auctioned specialty coffees. Agricultural Economics, 38(3), 267-276. Dsouza, D. J., & Joshi, H. G. (2014). Development of agricultural e-commerce framework for India, a strategic approach. International Journal of Engineering Research and Applications, 4(11). EIU. (2010). Digital economy rankings: Beyond e-readiness. Retrieved from http://www.eiu.com / ITU. (2017). ICT Development Index (IDI). Retrieved from http://www.itu.int/net4/itu-d/idi/2017/index.html Karabağ, O., & Tan, B. (2019). An empirical analysis of the main drivers affecting the buyer surplus in E-auctions. International journal of production research, 57(11), 3435-3465. Koggalage, P. D., Dassanayake, K. M. D. R., & Kulasuriya, P. K. S. S. (2022). Implementation of e-procurement for pharmaceuticals: perspectives of the staff of the State Pharmaceuticals Corporation of Sri Lanka. International Journal of Procurement Management, 15(1), 113-131. Kumar, V. V., Devi, G. D., Ajay, U., Sharun, M., & Yukesh, P. (2023, March). Enhancing Smallholder Farmer Livelihoods through AI-Based E-Commerce Marketing for Agricultural Products. In 2023 International Conference on Sustainable Computing and Data Communication Systems (ICSCDS) (pp. 533-538). IEEE. Li, H., & Suomi, R. (2006). E-commerce development in China: opportunities or challenges. In Proceedings of the IADIS International Conference on E-commerce (Krishnamurthy, S. & Isaias, P. Ed.) (pp. 413-417). Liu, H., Wang, Y., & Xie, K. (2013). Agricultural E-Commerce Sites Evaluation Research. International Journal of Business and Social Science, 4(17). Luo, D., Zhou, K. Z., & Shen, L. (2024). How firm digitalization affects targeted poverty alleviation participation: a capability-based view. Asia Pacific Journal of Management, 1-30. Molla, A., & Deng, H. (2009). Business participation in third-party controlled e-Marketplace: An exploratory model. International Journal of E-business Management, 3(1), 20-34. Nisar, T. M., & Prabhakar, G. (2017). What factors determine e-satisfaction and consumer spending in e-commerce retailing?. Journal of retailing and consumer services, 39, 135-144. Ocloo, C. E., Xuhua, H., Akaba, S., Shi, J., & Worwui-Brown, D. K. (2020). The determinant factors of business to business (B2B) E-commerce adoption in small-and medium-sized manufacturing enterprises. Journal of global information technology management, 23(3), 191-216. Oktaviani, L., Aldino, A. A., & Lestari, Y. T. (2022). Penerapan Digital Marketing Pada E-Commerce Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM Marning. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 2(1), 369-37. Panggabean, Y. B. S., & Arsyad, M. (2021, July). Coffee farming business development: E-commerce technology utilization. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 807, No. 3, p. 032011). IOP Publishing. Ruslang, R., Kara, M., & Wahab, A. (2020). Etika Bisnis E-Commerce Shopee Berdasarkan Maqashid Syariah Dalam Mewujudkan Keberlangsungan Bisnis. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 665-674. Saini, K., Mishra, I., & Srivastava, S. (2021, December). Farmer’s E-mart: An e-commerce store for crops. In 2021 3rd International Conference on Advances in Computing, Communication Control and Networking (ICAC3N) (pp. 346-350). IEEE. Seyal, A. H., & Rahman, M. N. (2006). Predictive indicators of electronic commerce adoption in regional small and medium enterprises. In Global electronic business research: Opportunities and directions (pp. 282-318). IGI Global. Sonata, F. (2019). Pemanfaatan UML (Unified Modeling Language) dalam perancangan sistem informasi e-commerce jenis customer-to-customer. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 8(1), 22-31. Strzębicki, D. (2015). The development of electronic commerce in agribusiness–The polish example. Procedia economics and finance, 23, 1314-1320. Syarif, M., & Nugraha, W. (2020). Pemodelan diagram uml sistem pembayaran tunai pada transaksi e-commerce. JTIK (Jurnal Teknik Informatika Kaputama), 4(1), 64-70. Tamilarasi, R., & Elamathi, N. (2017). E-Commerce-Business-Technology-Society. International Journal of Engineering Technologies and Management Research, 4(10), 33-41. Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic markets, 8(2), 3-8. Unctad. (2010). Information economy report. available at: http:// www.unctad.com Vetrivel, N., & Prasanth, A. (2017). Intermediaries Impact on Agricultural Product–From Farmer’s Perspective. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(3), 2395-4396. Xiaohong, W. (2012). Research on E-Commerce Model of Agricultural Industrialization Leading Enterprises [J]. Journal of Modern Information, 4. Xiaoping, Z., Chunxia, W., Dong, T., & Xiaoshuan, Z. (2009). B2B e-marketplace adoption in agriculture. Journal of Software, 4(3), 232-239. Zhang, B., Du, Z., Wang, B., & Wang, Z. (2019). Motivation and challenges for e-commerce in e-waste recycling under “Big data” context: a perspective from household willingness in China. Technological Forecasting and Social Change, 144, 436-444. Zhang, Y. (2024). Research on China’s agricultural product sales transformation: online marketing mix strategy and performance on post pandemic area. Frontiers in Sustainable Food Systems, 7, 1297732.