1مدیرکل دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونیها و تشکلهای سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
2دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،
3استادیار گروه جغرافیا، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،
چکیده
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول نظامهای بهرهبرداری و 28 نفر کارشناس اداره آموزش) انتخاب شدند که دورههای آموزشی تخصصی بر اساس تقویم مصوب سازمان مرکزی تعاون روستایی انتخاب و بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی، از توافقسنجی استفاده شد. جهت اجرای دورههای آموزشی از مدل آموزش الگوی تدریس ساختگرایی 5e (فعالسازی، اکتشاف، شرحدادن، شرح و بسط، و ارزشیابی) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مبتنی بر مـدل ارزیابی اثربخشـی کـرکپاتریـک میباشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج یافتههای توصیفی مشخص نمود که در بخش نیازسنجی آموزشی بین نظر کارشناسان، رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل در ارتباط با نیازهای آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات آب، نحوه تشکیل گروههای همآب و مدیریت آبیاری در مزرعه، تبدیل و فراوری محصولات کشاورزی و دامی، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و ریز مغذیها، آشنایی با سموم کشاورزی و کاربرد آنها در زراعت و باغبانی، آشنایی با سامانههای نوین آبیاری و اصول حفاظت و بهره برداری و نگهداری آن، آشنایی با مشاغل خرد کشاورزی، تغذیه و اصلاح نژاد دام، آشنایی با مبانی و الزامات تحویل حجمی آب، آشنایی با طرحهای زیستمحیطی، بومگردی، دانش بومی و صنایع دستی، مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی بخش کشاورزی، آشنایی با نحوه تولید و بازاریابی گیاهان دارویی، و کنترل تلفیقی آفات گیاهی و باغی اتفاق نظر وجود داشته و گویهها دارای توافق بالایی میباشند.
Educational needs assessment, implementation and effectiveness assessment of agricultural training required by the heads of boards of directors and managing directors of rural production cooperatives
1Director General of the Office of Development, Training and Promotion of Cooperatives and Organizations of the Central Organization for Rural Cooperatives of Iran
2Associate Professor, Department of Geography,Law &Social Sciences Faculty, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
3Assistant Professor, Department of Geography, Law &Social Sciences Faculty, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted in response to the assessment of specialized agricultural training needs, the method of implementation and measurement of the effectiveness of specialized agricultural training required by the heads of the board of directors and managing directors of rural production cooperatives. The statistical sample in the educational needs assessment section consisted of 67 heads of the board of directors and 67 managing directors by simple random method, and 56 experts (including 28 experts responsible for exploitation systems and 28 experts from the education department) were selected. Specialized training courses were selected based on the calendar approved by the Central Organization of Rural Cooperatives, and agreement measurement was used to determine the educational needs. The 5e constructivist teaching model (activation, exploration, explanation, elaboration, and evaluation) was used to implement the training courses. The data collection tool was a questionnaire based on the Kirkpatrick effectiveness assessment model, whose reliability was estimated at the desired level by calculating the ordinal theta coefficient and composite reliability and validity were also estimated by referring to the construct validity index. The results of the descriptive findings indicated that in the educational needs assessment section, there was consensus among experts, board chairmen, and managing directors regarding the educational needs of familiarity with water laws and regulations, how to form watershed groups and manage irrigation on the farm, converting and processing agricultural and livestock products, managing the use of chemical fertilizers and micronutrients, familiarity with agricultural pesticides and their use in agriculture and horticulture.
کلیدواژهها [English]
Educational needs assessment, 5e constructivist teaching model, rural production cooperative, educational effectiveness
مراجع
اربعین، رو زرافشانی، ک. (1390). بررسی نیازهای آموزشی گلخانهداران سبزی و صیفی استان کرمانشاه براساس مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 18 ، صص 67-77. افشارزاده، نشمیل.، نعمتی، عادل.، الله مرادی، زینب.، جلیلیان، علی.، و صادقی، غلامرضا. (1401). نیازسنجی آموزشی کشاورزان چغندرکار استان کرمانشاه با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 61، 25-40. پزشکی راد، غلامرضا و فعلی، سعید و چیذری، محمد. (1387). ارزیابی نیازهای آموزشی حرفه ای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استانهای مازندران و گلستان با استفاده از مدل بوریچ. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره: 39، شماره: 1. تقدیسی، ا.، جمشیدی، ع.ر. و نجفی، م.(1395). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اصفهان. فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 9(2)، 61-72. حاجی میررحیمی، سید داود. (1401). ارزیابی پیامدهای اجتماعی-اقتصادی تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی کشاورزان پیشرو استان البرز: کاربرد مدل کرک پاتریک. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. دوره 18، شماره 1، 143-159. خندقی، ا، جامه بزرگ، ، سعیدی رضوانی.( 1391 ). نیازسنجی شایستگی های حرفه ای هنرآموزان هنرستان های فنی حرفهای بر مبنای مدل بوریچ و مدل کوادرانت، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2(1)، 189-224. رحیمی، هدایت اله.، بردبار، مرضیه. (1400). اثربخشی آموزش های تخصصی کشاورزی مورد نیاز اعضای تعاونی های تولید روستایی و سهامی زراعی و تحلیل بازدارنده های موانع اثربخشی استان فارس. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 57 و 58. صص: 148-169. ریاحی، معصومه.، عباسی، عنایت.، و چیذری، محمد. (1396). نیازسنجی آموزشی زنان روستایی در زمینه دوره های تک پودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در استان تهران. تعاون و کشاورزی، سال ششم، شماره 21. زرافشانی، . آگهی، ح، خالدی.( 1390 ). نیازسنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر. زن در توسعه و سیاست، 9(1)، 165-183. صادقی، محمدابراهیم.، عرفانیان خانزاده، حمید.، وهابزاده، حسین. (1397). سنجش و ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی تخصصی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی کرک پاتریک، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 20(79)، 43-62. فرنیا، محمدعلی.، ملکی آوارسین، صادق.، فرشباف جور، وحیده. (1392). ارزیابی اثربخشی دووره های آموزشی برگزار شده برای شرکت های تعاونی استان آذربایجان شرقی. آموزش و ارزشیابی، بهار 1392، شماره 21، صص 27-44. کواری، س.ح. و حسینی، م.ع.(1390). نیازسنجی دورههای آموزشی مورد نیاز و پیشنهادی به منظور ایجاد کارآفرینی و کاریابی در دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاههای علوم پزشکی جنوب کشور. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم، 9، 54-60. محمدی، یاسر.، عواطفی اکمل، فرشته. (1400). تحلیل موانع اثربخشی دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 17، ویژه نامه، صص: 27-38. موحدی، ر.، حیدری ترازک، خ. و سامیان، م.(1393). آموزش کارآفرینی کشاورزی پیشنیاز توسعه کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 1(4)، 33-48. نظریان، م. و حسینی، م. (1394). عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های کشاورزی استان تهران. فصلنامه تعاون و کشاورزی، 4(15)، 119-134.
Abdel-Maksoud, B., & M. Skanidy, S. (2016). A new approach for training needs assessment. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 4, 102-109. Gunduz N, Hursen C. Constructivism in teaching and learning; content analysis evaluation. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015;191:526–33. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.640 Hashemi, F., Malekmohammadi, I., Movahedemohammadi, H. (2015). The Effectiveness of Educational Extension Services in Agricultural Cooperatives in Tehran and Alborz Provinces, Iran. Journal of agricultural education adminstration research, No: 32. (In Persian). Korhonen-Yrjanheikki K., Tukiainen, T., & Takala, M. (2007). New challenging approaches to engineering education: enhancing university-industry co-operation. European Journal of Engineering Education, 32(2), 167-179. Muola JM. A study of the relationship between academic achievement motivation and home environment among standard eight pupils. Educational Research and Reviews. 2010;5(5):213–7. Narlı S. Is constructivist learning environment really effective on learning and long-term knowledge retention in mathematics? Example of the infinity concept. Educational Research and Reviews. 2011;6(1):36–49. Sejzi AA, Aris B, Yahya N. The Phenomenon of Virtual University in New Age: Trends and Changes. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2012 October 8;56:565–72. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.689.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 156
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب