1کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2نویسنده مسئول و استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (aasadi@ut.ac.ir)
3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل ویژگیهای درگاه کسبوکار الکترونیکیB2B در میان باغداران دشت مغان در سال 1398 انجام شد. دادههای مورد نیاز مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (بالاتر از مقدار 7/0) و روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی باغداران دشت مغان (1250N=) بود که 267 نفر از آنها بر مبنای فرمول کوکران و با استفاده از تکنیک نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه حاضر در چارچوب 7Cs جاورسکی (شامل ویژگیهای زمینه، ارتباطات، محتوا، سفارشیسازی، تجارت، جامعه و اتصالات) با استفاده از تکنیک تحلیل مؤلفه سلسهمراتبی به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) صورت گرفت. نتایج نشان داد که از میان هفت ویژگی مورد مطالعه، تجارت در یک درگاه الکترونیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است و پس از آن ویژگیهایی همچون محتوا، جامعه، سفارشیسازی، ارتباطات، زمینه و اتصالات قرار دارند. بهطور کلی، باغداران در وهله اول بر خدماتی که در حین شکلگیری یک معامله ضرورت دارد، تأکید مینمایند. این خدمات میتواند شامل اعتماد بین طرفین برای فروش محصولات، وجود پشتیبانی ارسال محصول، امکان رهگیری محصولات، خدمات مربوط به امنیت فروش محصولات و مواردی از این قبیل باشند.
The Analysis of Features of B2B E-business Portal Among Moghan Plain’s Gardeners
نویسندگان [English]
M. Joodi Damirchi1؛ A. Asadi2؛ A. Alambeigi3
1MSc of Agricultural Management, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
2Corresponding Author and Professor, Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran. (aasadi@ut.ac.ir)
3Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to analyze the characteristics of B2B e-business portal among Moghan plain’s gardeners in 2020. In present study, a researcher-made questionnaire was used to collect data. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed by Cronbach's coefficient alpha (higher that 0.7) and experts’ viewpoint, respectively.The statistical population of the study included all gardeners in Moghan plain (N = 1250), 267 of whom were studied based on Cochran's formula and using stratified sampling technique with proportional assignment. In this study, the Jaworski’s 7Cs framework (includes the elements of context, communication, content, customisation, commerce, community, and connection) was analyzed using the analytic hierarchy process technique and by partial least squares method. The results indicated that among the seven elements studied, commerce in an electronic portal is the most important one and then there are the elements of content, community, customisation, communication, context and connections, respectively. In general, gardeners at first emphasize the services that are needed during the formation of a transaction. These services may include trust between the parties to sell the products, the availability of product delivery support, the ability of track the products, the security of the products sold and so on.