شریف زاده, محمدشریف, عبداله زاده, غلامحسین. (1404). جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2025.370439.2072
محمدشریف شریف زاده; غلامحسین عبداله زاده. "جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1404, -. doi: 10.22092/jaear.2025.370439.2072
شریف زاده, محمدشریف, عبداله زاده, غلامحسین. (1404). 'جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2025.370439.2072
شریف زاده, محمدشریف, عبداله زاده, غلامحسین. جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1404; (): -. doi: 10.22092/jaear.2025.370439.2072
جذب دانشجویان بینالمللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی
2دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان کشاورزی، گلستان، ایران
چکیده
چکیده
این تحقیق کاربردی با هدف تحلیل وضعیت راهبردی جذب دانشجوی بینالمللی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به انجام رسید. در مرحله نخست، اسناد بالادستی فرادانشگاهی و دروندانشگاهی بررسی شد. بدین ترتیب، تعداد 34 عامل خارجی (16 فرصت و 18 تهدید) و 41 عامل داخلی (18 قوت و 23 مورد ضعف) شناسایی شد. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافتههای مرحله اول در قالب یک پرسشنامه برای ارزیابی و تدوین راهبردها بر مبنای چارچوب تحلیلی SWOT و ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، اقدام شد. جامعه آماری تحقیق در این مرحله شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه (200 نفر) بود که از بین آنها نمونهای شامل ۱۳۲ نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که مجموع امتیاز عوامل داخلی به ترتیب 623/2 و 164/3 و مجموع امتیاز عوامل خارجی به ترتیب 381/2 و 361/3 میباشد. با توجه به نتایج به دست آمده در نتیجه، وضعیت راهبردی جذب دانشجویان بینالمللی به حالت تدافعی نزدیک است. بر این اساس، دانشگاه باید تلاش کند، در گام اول، نقاط ضعف را کاهش دهند سپس با بهرهگیری از قوتها و فرصتهای موجود در این حوزه از تهدیدها بکاهد. همچنین، در نتیجهی بهرهگیری از گروه کانونی، چهار هدف راهبردی تدافعی تعیین شد که به این شرح اولویتبندی شد: 1- ظرفیتسازی نهادی، علمی و تحقیقاتی برای جذب دانشجویان بینالمللی، 2-توسعه جامع همکاریهای بینالمللی دانشگاه، 3- توسعه برنامهریزی درسی و ارتقای کیفیت آموزشی با چشمانداز بینالمللی و 4- بهبود خدمات حمایتی و کیفیت زیست تحصیلی دانشجویان بینالمللی. برای پیگیری هر کدام از هدفهای راهبردی چهارگانه، مجموعهای از خطمشیها تدوین، و پس از ارزیابی خبرگانی، در راستای تحقق هدف مورد نظر اولویتبندی صورت گرفت.
International Students Recruitment in Agricultural Higher Education: a Case Study
نویسندگان [English]
Mohammad Sharif Sharifzadeh1؛ Gholamhossein Abdollahzadeh2
1organ University of Agricultural Sciences and Natural Resources - Golestan, Iran
2Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources - Golestan, Iran
چکیده [English]
This applied research aimed to assess the strategic context of international student recruitment at Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. Initially, a review of relevant trans-university and intra-university documents was conducted. Consequently, 34 external factors were identified, comprising 16 opportunities and 18 threats, alongside 41 internal factors, which included 18 strengths and 23 weaknesses. In the subsequent phase, the insights garnered from the initial stage were assembled into a questionnaire designed for evaluating and formulating strategies rooted in the SWOT analytical framework and the assessment matrix for strategic situations and actions. The statistical population for this phase encompassed 200 university faculty members, from which 132 were randomly chosen via stratified sampling. The results of the SWOT analysis indicated that the overall score for internal factors was 2.623 and 3.164, while the external factors scored 2.381 and 3.361, respectively. The findings suggest that the strategies for attracting international students largely align with defensive measures. Therefore, it is imperative for the university to first address its weaknesses, followed by alleviating threats by leveraging its existing strengths and opportunities. Moreover, through the application of focus group discussions, four defensive strategic goals were established and prioritized, namely: 1- Enhancing institutional, scientific, and research capabilities to attract international students; 2- Fostering comprehensive development in the university’s international collaboration; 3- Advancing curricular and educational quality with a global perspective; and 4- Elevating support services and the overall academic experience for international students.
کلیدواژهها [English]
Internationalization of higher education, educational diplomacy, strategic planning, academic development
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب