1استادیار آموزشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی- ساری- ایران
2استادیار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده
هـدف ایـن پژوهـش بررسی موانع اجرایی سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصولات سالم بود. از بعـد ماهیـت فلسـفی، دیدمـان تحقیـق کمـی و از جنبه هـدف، کاربـردی و بر حسـب چگونگی گـردآوری داده ها، غیرآزمایشـی اسـت. جامعه آمـاری شـامل مسـئولان سـایتهای الگوئـی تولیـد محصول هـای سـالم کشـور در سـه سـال منتهـی بـه 1403بودنـد. از روش نمونه گیـری تصادفی طبقه ای با انتسـاب متناسـب اسـتفاده شـد. حجم نمونه بر اسـاس فرمـول کوکـران تعییـن شـد (115n=). ابزار اصلی جمع آوری داده ها پرسشـنامه محقق سـاخته بود. به منظـور تعیین روایـی محتوا و شـکلی پرسشـنامه، از دیدگاه اسـتادان دانشـگاه مازندران، اعضای هیات علمی و کارشناسـان سـازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشـاورزی، اسـتفاده شد و بــرای تعییــن پایایــی از آزمــون تتــای ترتیبــی بهـره گرفتـه شد. بدیـن منظـور یک بررســی راهنما با30 تن از مسئولان سایتهای الگوئـی محصول هـای سـالم بررسـی راهنما خـارج از نمونه اصلی و در دو اسـتان گیـلان و گلسـتان صــورت گرفــت. در نتیجـه مقدار تتــای ترتیبــی، بــرای متغیرهــای پژوهــش، 86/. بــود (86/.=ϴ). برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS26 و Lisrel7.8 اسـتفاده شـد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهـش، 26 متغیر بعنوان موانع اجرائی شناسائی شدند. متغیرهای، اگاهی اندک کشاورزان از اثربخشی سایت های الگوئی در تولید محصول سالم و تمایل کشاورزان به استفاده بی رویه از کودها به ترتیب دارای بیشترین و کمترین اهمیت بودند. با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی، این متغیرها به سه عامل: آموزشی و نگرشی، مدیریتی و اجرائی و سیاست گذاری و حمایتی؛ خلاصه شدند. در مجموع سهم این سه عامل حدود 6/74 درصد از کل واریانس موانع اجرایی این سایت ها را تبیین نمودند. در نهایت با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، صحت و سقم ساختار عاملی متغیرهای مشاهده شده، آزمون و تایید شد.
1Assistant Professor of Education, Mazandaran Agricultural and Natural
Resources Research and Education Center- Agricultural research Education and Extension organization, Sari-Iran.
2Assistant Professor Agricultural Research and Education Institue, Agricultural research Education and Extension organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to analyze the implementation barriers of model sites in the production of healthy products. The research was quantitative, applied and non-experimental. The population was farmers active in the main production sites of healthy products in the three years ending in 1403. A two stage sampling method was used. The sample size was determined based on Cochran's formula (n=115). Stratified random sampling method with proportional assignment was used. The main data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire was obtained. As a result, the ordinal theta value for the research
variables was 0.86 (ϴ=0.86). SPSS26 and Lisrel7.8 software were used for data analysis. Based on the results of this study, 26 variables were identified as implementation barriers. The variables of low awareness of farmers about the effectiveness of model sites in producing healthy crops and farmers' tendency to use fertilizers indiscriminately were of the highest and lowest importance, respectively. Using the statistical method of exploratory factor analysis, these variables were summarized into three factors: educational and attitudinal, managerial and executive, and policy-making and support. In total, the contribution of these three factors explained about 74.6 percent of the total variance of the implementation barriers of these sites. Finally, using confirmatory factor analysis, the validity and robustness of the factor structure of the observed variables were tested and confirmed.