Organizational culture is recognized as a pivotal factor in ensuring the sustainability and growth. The present study aimed to investigate the impact of administrative culture on the quality of teaching and education, mediated by knowledge management, within the modern agricultural extension system. A causal-correlational research design was employed. The statistical population of the study comprised 2,247 individuals in the academic year 2023-2024, including: Agricultural extension agents affiliated with Jihad-e-Agriculture, Faculty members of agricultural research stations, Faculty members in agricultural disciplines from Islamic Azad University, Payame Noor University, and public universities in Fars Province. Using the simple random sampling method and Morgan’s table, 330 participants were selected as the study sample. The data collection tools included: Siraj’s Teaching Quality Assessment Scale (2002) with a reliability coefficient of 82%,Denison’s Organizational Culture Model (1995) and Cameron & Quinn’s Framework (2006) with a reliability coefficient of 85%,Taheri et al.’s (2022) Knowledge Management in the Modern Agricultural Extension System Scale with a reliability coefficient of 87%. All three instruments employ a 5-point Likert scale, and their validity was confirmed via confirmatory factor analysis. To investigate the impact of the variables, the path analysis method was employed. The research findings indicate that organizational culture exerts a direct positive impact on the components of knowledge management (production, distribution, processing) as well as the quality of teaching and learning. Furthermore, knowledge management components have a direct positive impact on teaching and educational quality. |
ابیلی، خ،. نارنجیثانی، ف،. رشیدی، م و مختاریان،ف. (1390). نقش عوامل موثر بر به اشتراکگذاری دانش علمی سازمانی در مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت.۱(۱۴):۵۴-۳۱. احدی، پ. (۱۳۹۶).
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و گرایش معلمان به نوآوریهای آموزشی در مدارس ابتدایی شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی.
امیدپناه، ع،. نایب زاده، ش،. دهقان دهنوی، ح، و اسلامی، ح. (۱۳۹۹). ارائه الگویی برای تسهیم دانش در سازمان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱۲(۱):۱۶۷-۱۵۱. آقاجری، غ. (1403).
تحلیل نقش آموزش و ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه پایدار روستایی، نهمین همایش بینالمللی علوم محیطزیست، کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی، همدان.
جوکارکوهنجانی، آ، و راهپیما، ا. (۱۳۹۵). بررسی نقش میانجی فرهنگ سازمانی درتبیین اثر سازماندهی و ذخیره-سازی دانش، تسهیم و تبادل دانش بر مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری.
حسنی بجد، س، و اورعییزدانی، ب. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سیستان و بلوچستان، دومین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و بانکداری.
حسینیفاطمی، آ، و بارانی، ق. (۱۳۹۶). بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری سازمانی و قصد تسهیم دانش با تأکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در میان اساتید زبان انگلیسی و غیر زبان انگلیسی در دانشگاههای ایران، فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، ۱(۵۰):۸۵-۵۳.
حیدری، م. (۱۴۰۰). ارائه مدل علی روابط عوامل سازمانی بر نگرش استفاده از یادگیری سیار کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان فارس.پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه پیام نور فارس خزاعی، ع، و یقینی، م. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش در آموزش و پرورش خراسان جنوبی. مطالعات آیندهپژوهی و سیاستگذاری، ۲(۳):۴۲-۳۱.
رشوندی، ع، و عاشوری، ه. (۱۴۰۰). رابطه سواد اطلاعاتی و کیفیت تدریس معلمان با بهزیستی تحصیلی با نقش تعدیلگر راهبردهای مطالعه دانش آموزان. فصلنامه مدیریت و چشمانداز آموزش. ۳ (۴) :۱۰۲-۸۱.
زابلی، ر،. مالمون، ز، و حسنی، م. (۱۳۹۳). ارتباط بین عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اساتید: مدلیابی معادلات-ساختاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۷ (۵) :۳۲۱-۳۱۵
سپهوند، ر،. ساعدی، ع، و شریعتنژاد، ع. (1398). تحلیل اثر فرهنگ بوروکراتیک بر تنبلی سازمانی با نقش میانجی بدبینی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 17(4 )، 549-567.
شاد، ش،. فرج پور، ف،. جهانی، ع، و تکلوبیغش، م. (۱۳۹۷). مدیریت دانش سازمانی با توجه به تأثیر فرهنگ کشورهای در حال توسعه بر تسهیم دانش مورد مطالعه: شرکت مخابرات استان تهران،دومین همایش تحقیقات کاربردی در علوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری،جیرفت.
طاهری، ز،. عباسی، ع،. بیژنی، م، و قاسمی، ج. (۱۴۰۱). راهکارهای بهبود فرآیند مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی (مورد مطالعه: استان زنجان). فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران۱(۱۸): ۷۱-۶۱.
عباسی، ط،. هاشمی، م، و بختیاری، م. (۱۳۹۳). تبیین رابطه بین سرمایه فکری و بهره وری نیروی انسانی با تأکید بر یادگیری سازمانی ، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی،۶(۴).
علیزاده، ق، و سلیمی، ق. (۱۳۸۶). رابطه فرهنگ سازمانی و بهبود کیفیت مدارس متوسطه شهر اصفهان. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). ۲۱ (۱۴): ۷۰-۴۳. غفاری، ر، و رستم نیا، ی. (1396). اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی؛ کژکارکردهای فرهنگ سازمانی بوروکراتیک. مدیریت دولتی، 9(2 )، 307-332.
مسیبی، ع،. میرباقری، پ،. پرتوی، پ، و ادبی نژاد، پ. (۱۳۹۹). بررسی اثر فرهنگ سازمانی بر عملکرد نوآوری با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد.
موسوی، ن،. عارف نژاد، م، و فتحی چگنی، ف. (1399). تحلیل اثر فرهنگ بوروکراتیک بر نامرئی شدن کارکنان با نقش میانجی رهبری منفعلانه (مورد مطالعه: سازمان های دولتی استان لرستان) (کاربردی). مدیریت فرهنگ سازمانی، 18(2 )، 273-296.
نیلی پور طباطبائی، ا، و غفاری راد، ح. (۱۳۹۵). تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر تسهیم دانش در شبکه سراسری ایران گیت، دومین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت.
- یاری، ا، و غلامی، ع. (۱۳۹۴). بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش در شهرداری یاسوج، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
- Asbari, M. (2024). Inestigating the Role of Organizational Culture and Knowledge Sharing on Teacher Innovation Capability. PROFESOR: Professional Education Studies and Operations Research, 1(02), 11-21. Baharun, H., Hefniy, H., Silviani, S., Maarif, M. A., & Wibowo, A. (2021). Knowledge sharing management: Strategy for improving the quality of human resources. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 129-139. Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework (3rd Ed.). San Francisco: Jossey-Bass. Chen, C.-W., Chang, M.-L., & Tseng, C.-P. (2012). Human factors of knowledge sharing intention among Taiwanese enterprises: A model of hypotheses. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 22(4), 362–371. Davenport, T. H., & Prusak, L. (2000). Working knowledge: How organizations manage what they know (pp. 1-7). Boston, MA: Harvard Business School Press. http://wang.ist.psu.edu/course/05/IST597/papers/Davenport_know.pdf Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Reading, MA: Addison-Wesley. Denison, D. R., Hooijberg, R., Lane, N. & Lief, C. (2012). Culture in the multinational corporations. San Francisco, CA: John Wiley & Sons Hoy, W., & Miskel, C. (2012). Educational Administration: Theory, Research, and Practice (9th Ed.). New York, NY: McGraw-Hill Higher Education. Hung, S. Y., Lai, H. M., & Chang, W. W. (2011). Knowledge sharing motivations affecting R&D employees’ acceptance of electronic knowledge repository. Behavior and Information Technology, 30 (2): 213 230. View at Google Scholar| View at Publisher. Iqbal, S., Ullah, S., Rizwan, A., Nazeer, N., Rasheed, M., & Siddiqi, A. F. I. (2025). Building competitive advantage: how organizational culture shapes absorptive capacity through knowledge sharing. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance. Ismail S N, Kanesan A, Muhammad F. (2018). Teacher Collaboration as a Mediator for Strategic Leadership and Teaching Quality. Int J Instr, 11(4): 485-498. Jayanto, N. D., Effendi, M. I., & Religia, Y. (2025). The Role of Organizational Culture on Innovative Behaviour Mediated by Knowledge Transfer and Moderated by Work Autonomy at Regional Disaster Management Agency (BPBD) of Yogyakarta Special Region Province (DIY). Multidiscience: Journal of Multidisciplinary Science, 2(1), 227-241. Merton, R. K. (1957). Social Theory and Social Structure. Glencoe, IL: Free Press. Nisa, J. Z., Febriantina, S., & Usman, O. (2025). The Influence of Organizational Culture, Affective Commitment, and Trust on Knowledge Sharing among State Vocational High School Teachers in East Jakarta. International Journal of Applied Research and Sustainable Sciences, 3(2), 133-144. Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation? New York: Oxford University Press. Raman, M., Ryan, T., & Olfman, L. (2005). Designing knowledge management systems for teaching and learning with wiki technology. Journal of Information systems education, 16(3), 311-320. Sackmann, S. A. (2011). Culture and performance. In N. M. Ashkanasy, C. P. Wilderom, & M. F. Peterson (Eds.), Handbook of organizational culture and climate (pp. 188-224). London: Sage. Schein, E. (2017). Organizational culture and leadership (5th Ed.). Hoboken, NJ: Wiley Weber, M. (2012). The Theory of Social and Economic Organization. Translated by A. M. Henderson & Talcott Parsons. New York: Oxford University Press.
|